galina-ruleva.dir.bg

 
galina-ruleva.dir.bg

 
Рейтинг: 3.00
(940)
СЪБИТИЯ
"Историята, населена с хора" - интервюта
Публикации
ЛИЦА
ЛИЦА II
На гости...
Банско джаз фест
Сп. "Изкушение"
Гурме зона
Книжарница
Видео
Новини
Банско галерия
Фото Галерия
Етно
За контакти

БЛОГ АРХИВ
«« април 2024 »»
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          



СЪБИТИЯ 21:21
« Обратно
Вземи в gLOG
Вземи в gLOG
Алегории и екзистенциални тайни в изложбата на Спартак Паскалевски „ А ..? е Басня”
Серия илюстрации и живописни творби показа художникът в залите на изложбената галерия „Рафаел Михайлов” във Велико Търново от 5 до 25 септември 2017 г.

Акцент в изложбата на проф. д.изк.н. Спартак Паскалевски са живописните творби, инспирирани от творчеството на търновския журналист и поет Антон Труфев и неговата книга с басни „Гарван гарвану око не вади”, издадена от библиотека “П. Р. Славейков” във Велико Търново. Той е автор на илюстрациите в книгата, които заедно с поетичния текст присъстват в експозицията. Живописните платна имат своя логика и разширяват хоризонта за преосмисляне на текста и посланието към зрителите.

- Илюстрациите в книгата, с тяхната черно-бяла визия кореспондират със злободневните теми на Антон Труфев. В живописните творби атмосферата е фриволна, цветна, може би дори „театрална”. На какво се дължи различния подход?
- За зрителя има интрига...Баснята е един вид самопредставяне. Алегорията говори за себе си чрез нещо друго. Читателите на книгата могат да видят графиките вътре в нея, а в изложбата - живописни творби, провокирани от текста. Разликата е, че в илюстрациите за книгата доминира животното от баснята, докато в картините животното присъства само в горната част, в главата.
- Дали животинската глава не трябва да се приеме като маска в човешкия маскарад? В съвременния свят маската е част от нашата битност.
- Може да се приеме и като маска. Но мен ме занимава палеобалканската митология и съчетаването между животното и човека - тази връзка е доста интересна. В някои образи може да се крие кодирана история. Например в Минотавър, чудовището получовек – полубик е кодирана историята за отхвърляне на властта, упражнявана от древния Крит над Атина. Според този мит Атиняните са принасяли като жертва младежи и девойки на Минотавъра. Но се появява Тезей, който убива Минотавъра и ги освобождава. Този мит беше разтълкуван чрез историческия му еквивалент. Затова си позволявам да мисля, че когато човешката фигура е с животински завършек на главата, всъщност носи кодиран елемент на историчност. В гръцката митология и птиците с човешки глави също имат своите кодирани послания – но това тепърва предстои да си изяснявам.
- Темата за Еразъм Ротердамски с триптиха „Фонтан на глупостта” как се вписва в изложбата?
- Темата ме вълнува отдавна. Тя е завладяваща по няколко причини: самата личност на Еразъм ми е много близка. Той е особен феномен. Ухажват го всевъзможни владетели, предлагат му да бъде кардинал, но той отказва, винаги е на дистанция, докато приятелят му Томас Мор е обезглавен. Интересна е неговата позиция на философ. В онези времена всеки друг на негово място, написал книга като „Възхвала на глупостта” би загинал в ръцете на инквизицията. Но той е намерил формата, в която глупостта се самовъзхвалява.
От тази „самовъзхвала” ми хрумна идеята за „Фонтан на глупостта”. Фонтанът е образна формула на късната готика, коята разчупва каноните на средновековието и човек може да се отдаде на чувствата и сетивата си. Има фонтан на безсмъртието, фонтан на влюбените - фонтанът, топосът, се превръща в мястото, където човек може да бъде свободен, да поиска безсмъртие, да се отдаде на любовни изживявания... В този измислен от мен топос, място, всеки се изживява по различен начин, разнасяйки собствения си бюст, собственото си величие.
Триптихът в изложбата е заявка за по-голямо развитие на темата за Еразъм. От 10 години имам идея за книга – пътуване на Еразъм из Европа и среща със съвременната цивизизация. Герой дори е внукът му, който в една игра на думи – няма да бъде Ротердамски, а Ротер-мъжки...
В моите представи пътуването на Еразъм из съвременния свят е сблъсък с всички артефакти създадени в Европа. Това ще бъде конпендиум, съкратената история на модерното изкуство, където той от позиция на разума ще се опитва да пита – добре, за какво е направено това? В книгата ще има непредвидими сюрреалистични моменти, рисунки, дори измислена „държава на изкуството” – например в парк край Пасау го канят за участие в модерна изява, на което той отговаря – ама аз не се занимавам с това, не ми е работа, обаче организаторите възкликват: „е как, ама вие в момента ползвахте клечка за зъби – но ние ще я превърнем в Пилон, тя ще се казва „Пилон на Еразъм”... Отговорът е - ама моля ви се, това са глупости...и следва - о, не , как – това е концептуалното изкуство ... и т.н. Предстои ми работа върху тази идея....
- В хаоса на съвременните събития като зрител възприемам това разнасяне на бюстове като смяна на различните системи и извърлянето на величията...и замяната им с нови.
- Има го и това, защото системите се персонализират, персоните умират, системите си отиват...Темата е многозмерима и дава възможности за интерпретация. Писането на книга за Еразъм за мен ще бъде катарзис – играта със словото, иронията, пародията е висша наслада, освен това в съвременния свят ни липсват пародии за духовните неща в изкуството. Творците възприемат света твърде сериозно – особено като кажат „концептуално изкуство!” Съществува съвременната им илюзия, че това е тяхно откритие. Мисля, че изкуството винаги е било концептуално и най-концептуалният автор е Леонардо.
- В изложбата има множество теми и препратки, серията „Амадеус” с какво допълва общия замисъл?
- Моцарт и Бах са двама автори, които винаги ме вълнуват. Никой от тях не е свързан с властта. Бах се е надявал да стане дворцов компизитор, но се е разминал, Моцарт винаги е бил следен от зложелателите си. Пиесата на Бомарше, послужила за либрето на „Сватбата на Фигаро” е била забранена във Франция и Австрия. В него има невероятна лекота и в същото време - потресаващата дълбочина. Той умее да реализира идеите си в една спирала на играта – играта се превръща в нещо сериозно, сериозното пак в игра и така продържава. Това е изключителна виртуозност на музикалната материята, с материала, които владее, може да направи всичко. Подобно е и при Бах - материалът за изкуството не е спънка, а генериращо семе, от което се пораждат кълнове, листа, дървета и джунгли. И двамата имат невероятна способност да се концентрират в семето, в кълна – и да виждат плода в цялото му великолепие.
Последните произведения на Моцарт са образец на многопланова полифония, фуги във
В серията „Амадеус” съм се обърнал към Моцарт и четири от известните му опери: „Вълшебната флейта”, „Сватбата на Фигаро”, „Дон Жуан” и „Отвличане от сарая”. В тях има и автобиографични елементи - винаги съм твърдял, че голямото творчество е автобиографично, в него няма никаква отчужденост. Обикновено драмите, които се изживяват в живота се претворяват в творчеството, те стават движеща сила, творецът е потопен във властта на чувство, което създава формата.
Всъщност, това е и моята философия за изкуството. Не да съчиняваш и конструираш форми, а да активираш чрез чувството си идея, която да генерира самата форма. Тя даже да идва като изненада. В тези работи не съм спазвал фабули, дори съм си позволил малко волности в играта. Важно е, че съществува елемент на вътрешно състезание, на игривост на фугата, на преследването. Темата върви от една в друга и не се знае кой кого преследва. В края на краищата - всеки си гони съдбата...или съдбата го гони. Именно в тази въртележка е предизвикателството. Съзнателно съм направил акцент от тези работи и смятам, че добре се вписват в изложбата.
- Кога у художника припламва желание да „легитимира” собствения си образ в „Автопортрет”?
- Първоначално „Автопортрет” не беше замислен в концепцията на изложбата. Това беше хрумване, което ме обзе към края на подготовката. В композицията има три елемента, така да се каже моя екзистенциална тайна за творческия процес. И си казах, че това би могло да бъде контрапункт - на друга работа, която има иронично-биографичен характер... „Когато ...” пасях овцете, та тук съм като пастир, които се освободил от овцете и се замисля над идеи с философски привкус...
Разговора води: Галина Рулева

05 Септември 17, 21:21   

0.1274