galina-ruleva.dir.bg

 
galina-ruleva.dir.bg

 
Рейтинг: 3.00
(940)
СЪБИТИЯ
"Историята, населена с хора" - интервюта
Публикации
ЛИЦА
ЛИЦА II
На гости...
Банско джаз фест
Сп. "Изкушение"
Гурме зона
Книжарница
Видео
Новини
Банско галерия
Фото Галерия
Етно
За контакти

БЛОГ АРХИВ
«« април 2024 »»
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          



СЪБИТИЯ 23:28
« Обратно
Вземи в gLOG
Вземи в gLOG
КОГАТО .... Изложба на Спартак Паскалевски в Шумен
Автор: проф. Румяна Златанова

В Градската художествена галерия „Елена Карамихайлова”, Шумен, проф. д. изк.н. СПАРТАК ПАСКАЛЕВСКИ представя на 14.11.2017 г. експозиция от графика и живопис, чиято концептуална идея носи названието „КОГАТО...”.
Заглавието насочва към паметта и свързаната с нея представа за времето като отиване и завръщане отново към настоящето – интересна творческа задача, свързана с инвенции при разкриване на темпоралните аспекти на изобазителното пространство.
Освен като естетически феномен, художникът има предвид трансформациите на времето и пространството и различните вариации на техните превъплъщения в представите за граница, пауза, времеви срез, които участват в конструирането на дадено ограничено или неограничено пространство. Защото според Спартак Паскалевски художественото време със своята „памет“ се разгръща и осъществява в пространството.
Представената в изложбата живописна творба "КОГАТО…" е своеобразна автоирония или по-точно - автоироничен ипостас на художника в ролята на пастир. Не случайно художникът въвежда биографичен елемент в семантичното и идейното разгръщане на концептуалния проблем за времето и пространството.
Този дух на автобиографичностприсъства и в АВТОПОРТРЕТ С ХАМЕЛЕОНИ. С карнавална приповдигнатост тук е представена натрапената животинска виталност на човешката лицемерност. Композицията следва свободно по-ранен вариант на подобна творба, осъществена през 2012 г.
Състоянието на приповдигнат творчески катарзис изпълва живописното платно МОЛИТВА, което напомня на късноренесансов и бароков модел по композиционната си структура. Художникът съпоставя моменти на въздигащо се като в храмово пространство съприкосновение на материалното с нематериалното. В композицията е разгърната идеята за видимото като креативност на окото, търсена като прозрение на твореца в мистичните внушения на земното и неземното. Върху естетическия проблем за наблюдението в изкуството авторът подготвя сборник от студии и трактати „Окото“.
Спартак Паскалевски ни въвежда във въображаемите аспекти на времето (като идея и идеал) и неговото мистично съзерцание чрез РЕКВИЕМ, чиято композиционна структура е внушена от музиката на Моцарт. Идеята за времето художникът свързва с абсолютните и относителните стойности, съдържащи се във визуализирания образ на музиката.
Преоткриването на античното понятие за изречената и разкрита в безмълвието на камъка истина ('алетея'), според античната философия, се отнася до скритата, тайнствена същност на нещата.
Споделяйки мъдростта на тази идея, художникът внушава своите визии за звука и звучението в предпочитаната от него тема за музиката в няколко творби. В живописното платно ОРФЕЙ И ЕВРИДИКА мълчанието е границата на безмълвното. Но любовта между Орфей и Евридика става възможна и може да бъде спасена в мълчанието на погледа. Така за художника погледът придобива характер на недоизказано желание, приканено и отложено в болката. Неизбежната неосъществимост на мечтаната и бленувана близост – именно тази премълчана граница вълнува автора в ОРФЕЙ И ЕВРИДИКА.
В друга живописна творба, В ОЧАКВАНЕ НА..., очакваното мечтано сякаш се изплъзва. То е неясно и се проявява като граница на спомена, но и на нещо предстоящо. Напрежението между миналото и това, което следва да стане, е подсказано от интересната композиционна структура и ролята на цвета в нея. И двете творби са пропити от идеята за вдъхновението.
Впрочем ВДЪХНОВЕНИЕ представя вечната тема за мечтаното сливане на художника и музата, подплатено от сетивни блянове, осъществени в единните вибрации на мъжката и женската мистичност. Та нали и благодарение на 'вдъхновението' (като име от среден род) се осъществява преобразуването, но в него се таи и възможността за катарзисно преживяване на времето и пространството.
В контраст с духа на тази живописна творба е ВОЕННА МУЗИКА. Чрез тоталната ритмична агресия на отвесни, наклонени и кръгли форми Спартак Паскалевски внушава идеята за разрушителната сила на звука. С използвания архаичен батален мотив художникът търси израза на грубата и безмилостна сила, която руши пространството и неговите граници.
Друг, неочакван медиативен аспект, е разкрит в МУЗИКАНТ- звучащата граница като вътрешно изживяна пауза на звука.
Темата за границите на тялото и духа ха¬рактеризира две живописни творби: СВ. ХРИСТОФОР и ПОКЛОННИЦИ. Спартак Паскалевски се вдъхновява от характерния мотив на късноготическата иконография „Св. Христофор и Младенеца”. Темата за границата е свързана с преобразяването на св. Христофор от обикновен човек в светец, когато пренася Младенеца през спасителния брод на реката. Чрез преодоляването на това обикновено земно изпитание той постига своето духовно съпричастие със Спасителя.
В творбата ПОКЛОННИЦИ художникът представя изпитанията на пилигрими, отправили се към мечтаната и неизвестна обетована земя. Природната буря, тегобите на рискованото пътешествие, напрежението в човешките души са своеобразно изпитание и катарзис за душите. Творбата е реализирана интересно чрез отказа на художника от строга геометрия при постигане на неочаквано и динамично въздействие.
В живописния триптих ФОНТАН НА ГЛУПОСТТА идеята за близостта и отдалечеността на спомена, както и за осъзнатата реалност се свързва с духовната мисия на Еразъм Ротердамски. Чрез късноготическия иконографски мотив, обвързан с фонтана като метафора за философски размишления, Спартак Паскалевски представя предпоставената от мислителя въображаема среща като реално осъществима възможност. В реакцията на изобразените персонажи хамелеонското придобива човешки образ. Очевидна е връзката с АВТОПОРТРЕТ С ХАМЕЛЕОНИ.
С ироничната и пародийната драматургия на ФОНТАН НА ГЛУПОСТТА се осъществява заявеният от художника замисъл за цикъл от творби, обединени от серията БЕДСТВИЯТА НА ГЛУПОСТТА. В нея се включват и графични творби със заглавие ДОЛИНАТА НА ПЛАШИЛАТА, МАРИОНЕТКИТЕ, ВЪЛЦИТЕ И КУЧЕТАТА.
Сред графичната експозиция художникът представя цикъла ЗА ЗЕМНИТЕ НЕЩА, посветен на поета Енчо Русев и неговата стихосбирка „Шеметна лоза“, публикувана през 2000 г. в Шумен. Спартак Паскалевски възприема стихотворенията като мигове от съкровен поетичен дневник. С демонстративно аскетично отношение към графичния изказ художникът ни прави свидетели на взаимопроникването на свелината и мрака като вътрешен логос на графичното битие. Поетичните мигновения са разкрити в прехода от уюта на безвремието към изпитанията на временното.
Творчески въплътената в изложбата идея за среща със събудената и приканваща памет развълнуваният зрител възприема като неотложен и реален диалог.





















08 Ноември 17, 23:28   

0.1083